Skal du have tilsluttet din vaskemaskine, dit komfur, en bordopvaskemaskine, eller anden hårde hvidevare?

Det er ikke svært at tilslutte hårde hvidevarer, men der er alligevel en række ting, du skal være opmærksom på.

Kontakt en elektriker

Det første og vigtigste, du skal gøre, er at kontakte en elektriker. Du skal have styr på, hvor mange ampere og volt, der er på det sted, hvor du ønsker at have din hårde hvidevare tilsluttet.

Det er nemlig vigtigt, at der er nok strøm på nettet, hvor du skal have tilsluttet dine hårde hvidevarer. Hvis der ikke er nok strøm, kan det give problemer med dine hårde hvidevarer eller endda forårsage brand.

Tjek stikket

Når du har fået styr på, hvor mange ampere og volt der er på stedet, hvor du skal have tilsluttet din hårde hvidevare, skal du tjekke stikket.

Stikket skal være i god stand, og der må ikke være nogen revner eller huller i det. Hvis der er revner eller huller, skal du have det udskiftet af en elektriker.

Tjek ledningerne

Ledningerne skal også være i god stand, og de må ikke have nogen revner eller huller. Hvis ledningerne er beskadiget, skal du også have det udskiftet af en elektriker.

Sæt stikket i

Når du har tjekket stikket og ledningerne, skal du sætte stikket i.

Stikket skal sidde rigtigt i, og det skal ikke være løst. Hvis stikket sidder løst, kan det give problemer med din hårde hvidevare eller endda forårsage brand.

Sæt ledningerne på plads

Når du har sat stikket i, skal du sætte ledningerne på plads.

Ledningerne skal sidde ordentligt fast, og de må ikke være løse. Hvis ledningerne sidder løst, kan det give problemer med din hårde hvidevare eller endda forårsage brand.

Tilslut din hårde hvidevare

Når du har sat stikket i og ledningerne på plads, skal du tilslutte din hårde hvidevare.

Tilslutningen afhænger af, hvilken type hård hvidevare, du skal have tilsluttet.

Hvis du skal have tilsluttet en vaskemaskine, skal du have fat i den korte ledning, der sidder på vaskemaskinen. Denne ledning skal sættes i stikkontakten.

Hvis du skal have tilsluttet et komfur, skal du have fat i den lange ledning, der sidder på komfuret. Denne ledning skal sættes i stikkontakten.

Hvis du skal have tilsluttet en bordopvaskemaskine, skal du have fat i den korte ledning, der sidder på bordopvaskemaskinen. Denne ledning skal sættes i stikkontakten.

Når du har tilsluttet din hårde hvidevare, skal du tænde for den. Tænd for den ved at dreje den store kontakt på din hårde hvidevare mod uret.

Få hjælp af en elektriker

Som beskrevet kan det gøres selv, men faktisk så har en del forsikringer krav til at tilslutning af hårde hvidevare, som især vaskemaskiner bliver foretaget af en autoriseret elinstallatør, hvorfor det er en god idé at få en elektriker til at tilslutte den nye vaskemaskine.

Dertil sikrer en elektriker at det hele bliver tilsluttet korrekt. Så for at sikre det bedste resultat og at du faktisk kan få erstatning, hvis uheldet er ude, så skal du selvfølgelig vælge en elektriker til at tilslutte dine hårde hvidevarer.

Sådan finder du den rette elektriker

Det kan være lidt svært at finde den rette elektriker, hvis man ikke har prøvet det før, eller bare gerne vil prøve en ny, men her er nogle tips, du kan bruge:

– Spørg venner, familie og bekendte, om de kan anbefale en god elektriker.

Det er altid en god idé at spørge folk, du kender og stoler på, om de kan anbefale en god elektriker. De vil kunne give dig gode råd, og du kan være sikker på, at de elektrikere, de anbefaler, er gode.

– Søg på nettet efter anmeldelser af elektrikere i dit område.

En anden måde at finde en god elektriker på er at søge på nettet efter anmeldelser af elektrikere i dit område. Dette kan give dig et godt overblik over, hvilke elektrikere der er gode, og hvilke der ikke er.

– Kontakt din lokale elektrikerforening eller el-forbund for at få en liste over godkendte elektrikere.

En alternativ måde at finde en god elektriker på er at kontakte din lokale elektrikerforening eller el-forbund for at få en liste over godkendte elektrikere. På denne måde kan du være sikker på, at du får en liste over elektrikere, der er godkendte af en anerkendt organisation.

Luk besked
Covid-19

TK-TEK A/S har åbent som normalt.

Vi servicerer stadig både detail, erhverv og private. Vores personale bliver testet, holder afstand og tager hensyn til andre på arbejdspladsen / i boligen.

Kontakt os